Jusletter

Consumer manipulation through online behavioural advertising

  • Auteur-e-s: Michèle Burnier / Nando Lappert / Simon Winkler
  • Catégories d'articles: Contributions
  • Domaines juridiques: Droit pénal économique (LCD, loi sur les cartels, loi sur les banques, loi sur les bourses), Protection des données, Informatique et droit
  • DOI: 10.38023/fa65c79c-a059-4774-9d69-b79d8990b1d7
  • Proposition de citation: Michèle Burnier / Nando Lappert / Simon Winkler, Consumer manipulation through online behavioural advertising, in : Jusletter 2 août 2021
Les progrès technologiques et l'accroissement rapide des données sur les consommateurs ont considérablement modifié l'omniprésence et l'efficacité de la publicité comportementale en ligne (online behavioural advertising, OBA). Bien que le concept marketing de l'OBA soit polyvalent et présente un grand potentiel pour les entreprises, il comporte également des risques juridiques en ce qui concerne la vie privée et l'autonomie des consommateurs. Cet article vise à décrire la pratique et la technologie de l'OBA. Il vise ensuite à exposer les limites possibles de la manipulation du consommateur par l'OBA en droit suisse. (xf)

Table of contents

  • I. Introduction
  • II. Online behavioural advertising
  • A. Definition
  • B. Process of OBA
  • 1. Data collection
  • 2. Data storage
  • 3. Data analysis
  • 4. Data disclosure
  • 5. Targeting
  • III. Legal considerations
  • A. OBA and the revised Federal Act on Data Protection
  • 1. Do Swiss data protection regulations apply to OBA?
  • 2. Data protection barriers to manipulative OBA
  • 2.1. Does OBA collide with data processing principles?
  • 2.1.1. Transparency and fairness
  • 2.1.2. Purpose limitation and proportionality
  • 2.2. Does OBA qualify as automated decision making?
  • 2.2.1. Decisions usually based on profiling
  • 2.2.2. Legal effects or a similar significantly impairment
  • 3. Interim conclusion
  • B. OBA and unfair competition
  • 1. OBA as a particularly aggressive sales method
  • 1.1. Does OBA qualify as sales method?
  • 1.2. Does OBA impair consumers’ freedom of choice by being particularly aggressive?
  • 2. OBA as unfair mass advertising
  • 2.1. Does OBA qualify as mass advertising?
  • 2.2. Does OBA have a direct connection to requested content?
  • 3. Relying on the general clause of Art. 2 UCA as a safety net?
  • IV. Conclusion

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