Jusletter

Review of the Swiss Competition Commission’s 21 April 2010 decision regarding the merger undertaking of France Télécom SA and Sunrise Communications AG

  • Autoren/Autorinnen: Nicola Benz / Alessandro Celli / Bertold Mueller / Boris Wenger
  • Rechtsgebiete: Kartellrecht
  • Zitiervorschlag: Nicola Benz / Alessandro Celli / Bertold Mueller / Boris Wenger, Review of the Swiss Competition Commission’s 21 April 2010 decision regarding the merger undertaking of France Télécom SA and Sunrise Communications AG, in: Jusletter 1. November 2010
Am 21. April 2010 untersagte die Wettbewerbskommission das Zusammenschlussvorhaben zwischen France Télécom SA (Orange Communications SA) und Sunrise Communications AG. Während die Wettbewerbskommission damit erst zum zweiten Mal ein Zusammenschlussvorhaben vollständig untersagte, ist es überhaupt ein Novum, dass eine derartige Verfügung in Rechtskraft erwuchs. Die vorliegende Besprechung enthält sowohl eine zusammengefasste, englische Übersetzung der detaillierten Erwägungen der Wettbewerbskommission wie auch eine Kurzanalyse der Verfügung und ihrer Auswirkungen.

Table of contents

  • 1 Introductory Remarks
  • 1.1 The Planned Merger Undertaking: Parties, Reasons and Structure
  • 1.1.1 France Télécom Group and Orange
  • 1.1.2 Tele Danmark Communications A/S and Sunrise
  • 1.1.3 Reasons for the Planned Merger
  • 1.2 Obligation to Notify the Planned Merger
  • 1.3 The Proceedings
  • 2 The Competition Commission’s Considerations
  • 2.1 Relevant Markets
  • 2.1.1 Market for fixed line telephony
  • 2.1.2 Market for broadband internet
  • 2.1.3 Market for (TV-) based value added services
  • 2.1.4 Market for the distribution of mobile telecommunication services
  • 2.1.5 Market for mobile telecommunication handsets
  • 2.1.6 Retail market for mobile telecommunication services (end customer market)
  • 2.1.7 Wholesale market for access and call origination on mobile telecommunication networks
  • 2.1.8 Market for Mobile telecommunication termination
  • 2.1.9 Wholesale Market for International Roaming
  • 2.2 Anticipated position of the Merged Company in the various relevant markets
  • 2.2.1 Not affected markets
  • 2.2.2 Affected Markets
  • 2.3 Sole market dominance (Einzelmarktbeherrschung)
  • 2.3.1 Retail market for mobile telecommunication services (end customers market)
  • 2.3.2 Wholesale market for access and call origination on mobile telecommunication
  • 2.3.3 Market for mobile telecommunication termination
  • 2.3.4 Wholesale market for international roaming
  • 2.3.5 Interim conclusion: sole market dominance
  • 2.4 Joint market dominance
  • 2.4.1 Number of Companies, Market Shares and Market Concentration
  • 2.4.2 Symmetries
  • 2.4.3 Market Growth and Innovation
  • 2.4.4 Market Transparency
  • 2.4.5 Multi Market Relations
  • 2.4.6 Sanctioning Mechanisms
  • 2.4.7 Position of the market opposition and potential competitors
  • 2.4.8 Potential Competition
  • 2.4.9 Interim Findings and Dynamic Overall Assessment
  • 2.4.10 Potential Justifications: enhancement of competition in other markets and improved efficiency
  • 2.5 Potential Conditions
  • 3 The Competition Commission’s decision
  • 4 Aftermath
  • 5 Assessment

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